Ma egy teljesen új oldalamat szeretném nektek megmutatni, ugyanis tőlem nem megszokott módon egy közgazdasági témájú cikkel készültem számotokra, mégpedig a nyugdíjrendszerünkkel kapcsolatosan. Ez a terület méltatlanul kevés figyelmet kap manapság, holott szerintem néhány évtizeden belül az egyik legégetőbb nemzetgazdasági problémává fog előlépni.
Az alábbiakban egy olyan igazságtalanságot mutatok be, amellyel egyetemi tanulmányaim során találkoztam. Mivel ez a kérdés leginkább közgazdasági szempontból vizsgálható, többször fogok használni szakkifejezéseket, de ezeket a közérthetőség kedvéért igyekszem majd mindig megmagyarázni.
A probléma, amire senki nem gondolt...
A nyugdíjrendszerek összes típusa (ezeket most nem részletezném) eredetileg úgy lett kitalálva, hogy stabilan magas születési ráta és viszonylag alacsony várható élettartam mellett jól működjenek. És működtek is, egészen néhány évtizeddel ezelőttig.
Azonban a technológiai fejlődés és a szokatlan jólét következtében a fejlett világban napjainkra mindkét demográfiai alapfeltétel megbukott: a termékenység erősen lecsökkent, az élettartam pedig rohamosan növekszik, azaz a társadalom elkezdett elöregedni. Ezzel pedig nyilvánvalóvá vált a nyugdíjrendszerek – közhelyességig túltárgyalt – fenntarthatatlansága.
A probléma gyökere abban keresendő, hogy amíg egy gyermek kiskorú, addig az ő nevelésének terheit (pénzügyi költségek, időráfordítás, energiabefektetés) minden család szinte teljesen egyedül viseli, az adófizetői kor elérése után viszont már az egész társadalom hasznot húz a gyermekből. Azaz nagyon szakszerűen fogalmazva a gyermek eleinte magánteher, de később közjószág.
Ebből pedig logikusan következik a potyautas magatartás megjelenése is. Potyautasságnak azt nevezzük, amikor valaki nem járul hozzá a közös terhekhez, mégis részesül a közös javakból. Esetünkben ez úgy néz ki, hogy a fejlett szociális ellátórendszer a gyermektelen személyekről is gondoskodik, ezért egyéni szinten anyagilag nem éri meg a gyermekvállalás. Hiszen helyette ugyanazt a pénzt, időt és energiát például szórakozásra is fordíthatjuk, idősebb korunkban mégis eltartanak majd minket mások gyermekei.
Tehát kiket büntet ez a nyugdíjrendszer?
Éppen azokat, akik vállalnak gyermekeket! Hiszen ők rengeteg erőfeszítést tesznek azért, hogy felneveljenek egy új generációt, miközben ehhez igazságtalan módon csak minimális segítséget kapnak a társadalomtól. Cserébe pedig nem jutnak semmilyen előnyhöz, hanem ők is csak ugyanolyan mértékű nyugdíjra lesznek jogosultak, mint potyautas kortársaik, akiket később szintén az ő gyerekeik tartanak majd el...
Ráadásul (és ez főleg nőkre igaz) a szülőket még hátrány is érheti idős korukban, hiszen a gyermekvállalásból fakadó munkaerőpiaci "alulteljesítésük" okán kevesebb nyugdíjra lesznek csak jogosultak, mint a hozzájuk egyébként hasonló életpályával rendelkező gyermektelenek.
Mi lehetne a megoldás?
Az egyetlen fenntartható megoldás egy olyan nyugdíjrendszer megalkotása, amely igazságosan bánik a szülőkkel és a gyermektelenekkel egyaránt, és nem bünteti a gyermekvállalást – ugyanis a jelenlegi pontosan ezt teszi! Mindaddig, amíg ez nem történik meg, addig kifizetődő lesz a potyautas magatartás, és éppen azok kerülnek majd hátrányba, akiknek a társadalom a legtöbbet köszönhetné: az új adófizető generáció felnevelését.
Hogyan épülhetne fel egy ilyen nyugdíjrendszer? Nos, ennek az elméleti alapjai már kibontakozóban vannak, és jelenleg én magam is erről írom a szakdolgozatomat, szóval elképzelhető, hogy a téma olykor még ennek a blognak a hasábjain is vissza fog köszönni. Egyelőre annyit elárulhatok, hogy függetleníteni kell a fenntarthatóságot a termékenységi aránytól, és a gyermekteleneket is be kell vonni a terhek viselésébe.
Köszönöm, hogy olvasol! Jövő kedden érkezem a következő cikkel.
További tartalmakért kövesd az Aranytojás Blogot az instagramon is!
(Képek forrása: pixabay.com)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2019.11.06. 05:26:00
nu pagagyí 2019.11.06. 07:10:56
A GYES és GYED összege ugyanis nem rontja a későbbi nyugdíj átlagát, viszont szolgálati időnek számít, ezért minden otthon töltött év emeli a későbbi szolgálati időtől függő nyugdíjszázalékot évi 1,5-2%-kal. Most is méltányolva van tehát a nyugdíjrendszerben a gyereknevelés miatt kieső idő. Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a gyerekek oktatása, egészségügyi ellátása, közlekedése ingyenes, azaz a "potyautasok" fizetik a bulit ma is. A családi járulékkedvezménnyel meg sikerült azt is elérni, hogy a többgyerekesek még csak egyéni járulékot sem fizetnek, akkor sem, amikor két gyerek közt éppen dolgoznak mis valamit.
Nem kellene leértékelni a munkát, kellenek olyanok is, akik húzzák az igát és hivatásukat fontosabbnak tartják annál, hogy teleszüljék a Kárpát-medencét, de sajnos ezek sem fogják fogják húzni, ha jövedelmüket elvesz állambácsi és kiosztja másoknak, ők meg nyomorognak. Károsnak tartom a mostani trendet, jobb lenne egy általánosan alacsonyabb elvonási mérték, amely mellett, az a család, amelyik gyereket akar, az munkajövedelemből is meg tudja teremteni a feltételeket a gyerekvállaláshoz. Egy boldogabb társadalomban saját maguktól függ mindenkinek a boldogulása, nem pedig állami járadékoktól. Én speciel a tőlem elvett pénzt inkább a saját unokáimra költeném közvetlenül, mint hogy elvegyék a többletadóval és odaadják más gyerekének.
ami szabad 2019.11.06. 08:25:59
apro_marosan_petergabor 2019.11.06. 08:38:57
Ami tehetünk:
- Serkentjük a népszaporulatot, szeben gyermeknevelési kedvet - ez a legfontosabb
- Ezt tehetjük a szülés jutalmazásával is a nyugdíjba építve (elég bonyolult lenne ezt kiszámolni...)
- Kiegészítő felhalmozást építünk bele (önkénts biztosítók vannak - hatékonyságukkal ésmohóságukkal már sokan foglalkoztak...)
A középső elem még hiányzik a rendszerből - érdekes lenne beépíteni...
Laszlo Gabris 2019.11.06. 08:52:30
Ashley2008 2019.11.06. 09:22:01
Persze lehetne az, hogy mindenki magának nyugdíjtakarékoskodik az állami "gondoskodás" helyett. Akkor több lenne a gyerekesek nyugdíja?
2019.11.06. 09:50:51
Ha megszüntetjük a nyugdíjrendszert, mellette mindenféle szociális ellátást, oktatás, egészségügy "ingyenességét", akkor is a gyereket nem vállalók fognak pusztán anyagi szempontból jobban járni, mivel sokkal több pénzt tudnának nyugdíjaskorukra félretenni.
2019.11.06. 09:55:41
Sancho12 2019.11.06. 10:10:09
Labasmaz 2019.11.06. 10:29:08
Ahogyan az államnak is érdeke a bölcsi, ovi, iskolák stb. fenntartása, mivel így a szülő kevésbé vonódik ki a termelésből a gyereknevelés ideje alatt, és a gyerek révén új "erőforrásokhoz" juthat hosszú távon. De ettől még a szülő mínuszba megy anyagilag ahhoz képest, hogy ne lenne gyereke - legfeljebb nem annyira, mintha teljesen magára lenne utalva.
Amit meg egy ilyen rendszerben marha nehéz figyelembe venni, pedig ez egy nagyon sarkalatos pontja lenne, hogy _miért_ nincs valakinek gyereke? Élhet egy pár boldogságban, szeretnének is gyereket, de nem akar jönni - és így érik meg a nyugdíjas kort. Vagy valaki egy alkalmi baráttal vagy barátnővel él együtt, akár havonta cserélve, akár hosszabb távon, de a gyermekvállaláshoz szükséges elköteleződés nélkül, valóban szórakozásra fordítva a nevételeiket a gyereknevelés helyett. Vagy olyan szinten egyedül él, hogy sosem tudott párt találni magának, így fel sem merült, hogy lehetne gyereke. És a többi, és a többi. Ezek mind erősen szubjektív dolgok, és a valóságban rettentő nehezen ellenőrizhetők, és mint ilyenek, egy jogszabály paragrafusai közé még annál is nehezebben sorolhatók be.
Ennek vajon milyen megoldását képzeli el a poszt toló...?
Audianer 2019.11.06. 10:30:20
Akik az országot romjaiból építették újjá a háború után, ők a "Fényes szelek" nemzedéke és már 80 felett járnak. Ők jártak a legrosszabbul. Fiatalon baromi sokat dolgoztak és nélkülöztek majd vajmi keveset kaptak/kapnak érte cserébe. Ők a mai "kisnyugdíjasok".
KisIst 2019.11.06. 10:45:16
Ozsetan 2019.11.06. 10:45:58
Nyugdíjrendszerünk egyáltalán nem bünteti a gyermekeseket, sőt néhány esetben indokolatlan előnybe is részesíti őket. Különösen, ha az egyéb intézményrendszerekben megtestesülő előnyök nyugdíjakra gyakorolt hatását – egészségbiztosítási, családtámogatási, szociális ellátások, adókedvezmények – is figyelembe vesszük. (Kedvezményekkel szerzett újabb kedvezmények.) A meglevő kedvezmények szempontjából jelentős probléma viszont a nemek egyenlőségét több esetben indokolatlanul mellőző szabályozás, a sexre, biológiai törvényszerűségre és nem a tényleges gyermeknevelésre alapozott jogosultság.
Labasmaz 2019.11.06. 10:59:44
Amikor az állam "gondozza" a nyugdíjbefizetéseket, akkor hol is van az a sok milla, amit eddig életemben befizettem nekik? Melyik bankszámlkán, befektetési jegyben, részvényben fialtatják éppen, hogy legyen miből nyugdíjat fizetni nekem...?
Ezzel szemben a MNYP-ben bármelyik pillanatban mindig megvan a pénzem, pontosan meg tudják mondani, hogy hol, melyik részvényben, alapban, akárhol.
Persze, arra nincs garancia, hogy így nem vész el a pénzem, de azért minőségi különbséget látok aközött, hogy tudodttan és dedikáltan egy feneketlen kútba öntöttem a pénzem, mert kötelező, amiért cserébe egyszer majd valamikor, valamit fogok kapni, de jelen pillanatban egy bizonytalan, és egyáltalán semmi módon nem forintosítható igéreten kívül semmi másom nincs, vagy olyan helyre tettem a pénzem, ahol az pontosan tudható módon megvan, és elég magas eséllyel hozzá is fogok jutni akkor, amikor majd szükségem lesz rá.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.11.06. 18:10:17
Aranytojás Blog 2019.11.06. 22:26:23
Aranytojás Blog 2019.11.06. 22:29:22
Aranytojás Blog 2019.11.06. 22:33:42
Aranytojás Blog 2019.11.06. 22:38:56
A gyermeknevelés honorálása pedig (mármint a nyugdíj megállapításakor) egyáltalán nem lehetetlen feladat, bár sok adminisztrációt igényel majd, mint minden más dolog is egy nemzetgazdaságban.
Aranytojás Blog 2019.11.06. 22:49:57
Aranytojás Blog 2019.11.06. 22:52:54
A Ratkó-gyerekek magas létszáma pedig egyáltalán nem rendszerszintű probléma, hanem egy teljesen normális történelmi adottság, amelynek legfeljebb annyi a hatása, hogy az átlagosnál kicsit gyorsabban nő a deficit az érintett pár évben.
Aranytojás Blog 2019.11.06. 23:01:15
Akár a meddőség, akár az el nem köteleződés, akár bármi más miatt nem nevelt gyermekeket, a lényeg az, hogy pénzügyileg sokkal jobban járt, mint azok, akik igen. Éppen ezért nem jogos a nyugdíjigénye, hiszen korábban lényegében nem járult hozzá annak előteremtéséhez.
(Aki pedig szeretne gyermeket, de nem jön össze, az még mindig fogadhat örökbe, és ha az örökbefogadott gyermekeket felneveli, az a társadalom számára ugyanolyan értékű, mintha saját gyermekeket nevelt volna, tehát szerintem jutalmazni is ugyanúgy kell.)
Aranytojás Blog 2019.11.06. 23:04:58
Aranytojás Blog 2019.11.06. 23:15:19
Rendben, tetszik a gondolatmenet, na de mi legyen akkor, ha nem elegendő? Ha a befizetett járulékok csökkennek, a nyugdíjigények pedig növekednek, akkor előbb-utóbb mérhetetlen deficit keletkezik...
Túl sok felhasználó 2019.11.06. 23:25:27
Amit meg az örökbefogadásról írsz, az egyenesen nevetséges. Közel kétszer annyian szeretnének örökbe fogadni, mint amennyi örökbe adható gyerek van.
Aranytojás Blog 2019.11.06. 23:38:56
Az pedig (bevallom) nem jutott eszembe, hogy az örökbefogadásnál ennyire hosszú lehet a várólista, de biztos ezt is meg lehet oldani, akár valamilyen rangsorolással, mert gyanítom, hogy olyanok is akarnak örökbe fogadni, akiknek biológiailag egyébként lehetne saját gyerekük.
Túl sok felhasználó 2019.11.07. 01:29:04
Az örökbefogadásnál természetesen van rangsor, de senkit nem érdekelnek az örökbe fogadók vágyai, lehetőségei, kívánságai, van-e már gyerekük, lehet-e egyáltalán... Szerencsére ebben a témában kizárólag a gyerekek érdekei fontosak. Nem az örökbe fogadók kapnak gyereket, hanem a gyereknek válogatnak a szülő-jelöltek közül.
Aranytojás Blog 2019.11.07. 10:53:03
"A világban mindenhol csökken a születési ráta" - igen, ez az a jelenség, amit meg kéne oldanunk a nyugdíjrendszer kapcsán. Erről szólt a cikk.
"A fogyatkozó gyerekszámnak egymillió oka van" - igen, és ezek közül az egyik legfontosabb, hogy saját megélhetési szempontból már nincs rákényszerítve senki, hiszen van szociális ellátórendszer.
A vonatkozó kormányintézkedésekről: szerintem is mellément az egész, úgy ahogy van, de ezek majd a statisztikákból úgyis kiderülnek, csak ki kell várni.
Kivándorlás: egyetértek, minden szempontból borzasztóan hiányzik az a sok százezer magyar fiatal, aki elment innen. És ha jól tudom, minden hatodik magyar gyermek már külföldön születik, pedig a népesség egyhatoda korántsem vándorolt ki, tehát tény, hogy jobb anyagi körülmények között több gyermeket vállalnak. Voilá!
Magánynyugdíj-pénztárak lenyúlása: teljesen egyetértek, újabb rettentő csapás volt nem csak pénzügyileg, hanem a közmorál és tervezhetőség számára is.
A nyugdíjjárulék átnevezése: szintén egyetértek.
Kiszámíthatatlan környezet: szintén.
2019.11.08. 14:34:28
Nem, nem ők építették fel, mert ők akkor gyerekek voltak.